Over Airsoft

 Moest je airsoft willen vergelijken met andere sporten, kun je deze het beste in het rijtje van paintball en lasergamen plaatsen. Airsoft is een actiegerichte teamsport, bedoeld voor meerderjarigen, waarbij militaire scenario’s worden nagebootst. Het verschil met bovengenoemde sporten is dat bij Airsoft realisme een belangrijkere rol speelt.

Om het realisme te bevorderen zijn de beoefenaars uitgedost in militaire kledij en beschieten elkaar met airsoftwapens (ook bekend als BB-guns). De airsoftwapens zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld paintballwapens, 1:1 replica’s van echt bestaande wapens en zijn er in vele soorten en maten, uiteenlopend van revolvers tot sniperrifles.

Wat de airsoftwapens gemeen hebben, is dat ze gebruikt kunnen worden om 6mm grote balletjes (BB’s) af te vuren. BB’s zijn gemaakt van kunststof of biologisch afbreekbaar materiaal en laten geen verfsporen na. Het is daardoor moeilijker waarneembaar of een speler geraakt is of niet. Airsoft berust daarom op het “gentleman’s game”-principe, waarbij wordt uitgegaan van de eerlijkheid van de spelers.

Indien men speelt volgens de geldende wetten en algemene richtlijnen, is het niet mogelijk dat BB’s de huid binnen dringen of ernstige verwondingen te veroorzaken. Gezien de kwetsbaarheid van de ogen, is het dragen van een veiligheidsbril tijdens het spel echter wel altijd verplicht. Bovendien dient een airsoftspeler veiligheid altijd hoog in het vaandel te dragen.

berget

Soorten Airsoft
Airsoft kan op verschillende manier beoefend worden. Binnen de sport kan onderscheid gemaakt worden tussen verschillende soorten speltypen/speelwijzen. Hoewel het onmogelijk deze allemaal te benoemen is hieronder een kort overzicht gegeven van de meest voorkomende typen:

Action-based
Volgens dit principe worden de meeste publieke airsoftevenementen georganiseerd. Een action-based game draait voornamelijk om het schieten en het behalen van simpele objectieven. Zoals bijvoorbeeld Deathmatch, “Capture the flag” of het escorteren van een V.I.P. Hierbij wordt veelal gebruik gemaakt van een respawn-systeem waarbij uitgeschakelde spelers, na korte tijd weer terug aan het spel kunnen deelnemen.

Speedball
Speedball bevat veel overeenkomsten met action-based games, bij speedball draait het echter ook om snelheid. Spellen vinden voornamelijk plaats op kleinere terreinen, waardoor speelrondes en respawntijden korter zijn.

Re-enactment
Re-enactment betekend zoveel als nabootsen/naspelen. Hierbij leggen de spelers/re-enactors zich toe op een bepaald historisch tijdvak, zoals bijvoorbeeld vietnam of WOII. Waarbij wordt geprobeerd de uitrusting, zoals tenue’s en wapens zo correct mogelijk na te bootsen. Tijdens het spel of evenement worden eventueel historische veldslagen nagebootst.

Role-play

Bij role-play wordt door de spelers een verhaallijn gevolgd, waarbij iedere speler een eigen rol speelt. Er wordt hierbij meer waarde gehecht aan het verhaal dan aan het daadwerkelijke schieten. De scenario’s kunnen uiteenlopen van militair tot science-fiction tot zombie-apocalypse.

MilSim (Militaire Simulatie)
MilSim bevat zowel overeenkomsten met re-enactment and role-play. De deelnemers en organisatie gaan voor een zo realistisch mogelijke speelbeleving. Afgestemde uitrusting, een uitgewerkte verhaallijn met verschillende missies en objectives en een uitgebreide set regels, zijn bedoeld om de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van een medic-systeem en opgelegd maximum hoeveelheid munitie. Evenementen kunnen 24uur of langer duren.

IPSC
Bij IPSC evenementen staan de kwaliteiten van de schutter centraal en hebben een competitief karakter. De deelnemers leggen parcours/hindernisbanen af waarlangs verschillende doelen zijn geplaatst. Het is de bedoeling met zo min mogelijk schoten en in zo kort mogelijke tijd de parcours af te leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>